zondag 9 februari 2014

Vergeten media: De Enigma

Een destijds ongeƫvenaard cryptografisch meesterwerk. In de basis ontwikkeld door de Nederlander Hugo Alexander Koch en na de introductie in de jaren 20 zowel civiel als militair in gebruik genomen.




Een Enigma codeermachine
Een bondige introductie van wat ooit baanbrekende betekenisvolle technologie was in een grote oorlog. Hoewel het systeem
bijzonder ingewikkeld in elkaar zit is het principe relatief simpel, door het gebruik van een geheim boek met daarin zogenoemde sleutelbladen was het mogelijk om machine in te stellen naar de juiste codering. Versleutelde letters kwamen dan vervolgens in de leesbare vorm terug zodat de boodschap was over gebracht. In theorie is de enigma niet te kraken, de cryptische mogelijkheden waren zo uiteenlopend dat het onmogelijk was om de code te ontcijferen. Het falen van de enigma is dan ook niet te wijten aan de machine zelf, de geallieerden kregen door overwinningen sleutelbladen in handen, het principe van de enigma en het gebruik van de codes werd daardoor steeds verder in kaart gebracht. Desalniettemin heeft de enigma een grote rol gespeeld in de U-boot oorlog. De hoge verwachtingen die men destijds had waren zeker realistisch, de enigma is wellicht het meest ingenieuze communicatiemiddel van vorige eeuw te noemen.
Schematische weergave van de werking
van de Enigma codeermachine

Het interessante van deze vorm van media is dat het niet voor iedereen bedoelt is en dat dit juist de basis is voor dit systeem, media gaat verder dan zenden aan een massapubliek. De filosofie achter de enigma is dat het juist niet voor iedereen beschikbaar is en door specifieke personen in gebruikt kan worden. Om die reden was het dan ook noodzakelijk dat de ontvanger beschikking had over sleutelbladen.

De huidige technieken stellen ons in staat om zelf cryptische boodschappen te versturen, op internet zijn er tal van websites te vinden waar het mogelijk is om berichten de coderen. De NSA heeft zelfs een speciale applicatie ontwikkeld voor kinderen om ze kennis te laten maken met cryptische informatie, de NSA omschrijft de applicatie als een ‘’recruitment tool’’

Er valt te concluderen dat wanneer het niet de bedoeling is dat media voor een ieder zichtbaar is versleuteling een prima middel is, het belang is dat zowel de zender als ontvanger in het bezit zijn van de sleutels die samen de boodschap op een veilige en anonieme manier overbrengt.

Door Ben Kruijs

Studentnummer: 1651899

Aantal woorden: 382



Bronnen

D. Rijmenants. (2004). De Duitse enigma codeermachine. Geraadpleegd op 

Ralph Erskine. (N.D.).  Allied breaking of naval enigma. Geraadpleegd op

National Security Agency. (2011). NSA launches new crypto mobile game app. Geraadpleegd op


Geen opmerkingen:

Een reactie posten