zondag 16 maart 2014

Het verhaal van: De AH supermarktmanager (Harry Piekema)

De manager van de Albert Heijn, wie kent hem niet? Harry Piekema speelt als sinds 2004 de rol van de overvriendelijke supermarktmanager en heeft inmiddels een grote schare fans achter zich. De reclames zijn een onderwerp op de werkvloer of met vrienden, “Heb je die nieuwe reclame van de AH al gezien met die kaas plank, leuk hè!”. De beste man wordt zelfs geïmiteerd door Carlo Boszhard in de TV kantine en koefnoen.  Wat is de waarde van Harry Piekema voor de identiteit van Albert Heijn?

Het AH boegbeeld met zijn spontane voorkomen.
Albert Heijn is duur. Althans, dat imago heeft Albert Heijn. AH positioneert zich inderdaad meer in de servicekant en hanteert daardoor prijzen die boven gemiddeld worden geacht, door die prijzen maak je een winkel hoogdrempelig, hoe verlaag je nu deze drempel? Huur een acteur in die je beste buurman kan zijn of een vriend waar je nooit ruzie mee kan hebben en maak het toegankelijk. Eenvoudige humor door een allemansvriend met uiteraard wel de nadruk op het ‘fantastische’ AH concept, de nadruk moet uiteraard wel liggen op de organisatie.


Harry Piekema vertegenwoordigt de menselijke vorm van de Albert Heijn, analisten denken zelfs dat de grote groei van de laatste jaren te danken is aan deze persoonlijkheid. Dit is natuurlijk discutabel, maar zijn verschijning maakt de organisatie wel een stuk sympathieker. Albert Heijn heeft door het sterke karakter van de (naamloze) supermarktmanager een krachtige binding met zijn klanten en zelfs met zijn niet klanten. Het is de makers van de reclames gelukt om de AH reclame als een kort grappig filmpje tussen de programma’s door te laten komen, waarbij we onbewust niet eens door hebben dat het een reclame is. Zodra de eerste seconden van de reclame starten wordt er direct iets geactiveerd wat ons triggert om verder te kijken, we weten immers van eerdere reclames (de kracht van herhaling!) dat er iets leuks staat te gebeuren.

De keerzijde


Het klinkt natuurlijk als een sprookje, een acteur inhuren die jarenlang reclames voor je maakt en zo je bedrijf langzaam tot een succes laat uitgroeien (al was AH dat natuurlijk al wel). Ook hierbij is er een keerzijde. Harry Piekema -de acteur- mag contractueel niets anders in de media doen, geen interviews geen andere klussen, helemaal niks. AH wil de kijker de indruk geven dat Harry ook echt een supermarktmanager is en dat het bij alle AH winkels zo gaat. Daarnaast legt AH de lat ook erg hoog, door dit beeld te creëren is het wel noodzaak dit te kunnen naleven. Tot op heden kijken we maar gewoon met plezier naar die vrolijke supermarktmanager.

Door Ben Kruijs

Aantal woorden: 428



Bronnen

Jason. (2013). Harry Piekema, de acteur en het gezicht van Albert Heijn.
Geraadpleegd op
http://plazilla.com/page/4295047822/harry-piekema-de-acteur-en-het-gezicht-van-de-albert-heijn-reclame-s

Joep Meijsen. (2010). Einde van de Piekema mythe. Geraadpleegd op
http://plazilla.com/page/4295047822/harry-piekema-de-acteur-en-het-gezicht-van-de-albert-heijn-reclame-s



Geen opmerkingen:

Een reactie posten