De manager van de
Albert Heijn, wie kent hem niet? Harry Piekema speelt als sinds 2004 de rol van
de overvriendelijke supermarktmanager en heeft inmiddels een grote schare fans
achter zich. De reclames zijn een onderwerp op de werkvloer of met vrienden, “Heb
je die nieuwe reclame van de AH al gezien met die kaas plank, leuk hè!”. De
beste man wordt zelfs geïmiteerd door Carlo Boszhard in de TV kantine en
koefnoen. Wat is de waarde van Harry
Piekema voor de identiteit van Albert Heijn?
Het AH boegbeeld met zijn spontane voorkomen. |
Albert Heijn is duur. Althans, dat imago heeft Albert Heijn.
AH positioneert zich inderdaad meer in de servicekant en hanteert daardoor
prijzen die boven gemiddeld worden geacht, door die prijzen maak je een winkel hoogdrempelig,
hoe verlaag je nu deze drempel? Huur een acteur in die je beste buurman kan
zijn of een vriend waar je nooit ruzie mee kan hebben en maak het toegankelijk.
Eenvoudige humor door een allemansvriend met uiteraard wel de nadruk op het ‘fantastische’
AH concept, de nadruk moet uiteraard wel liggen op de organisatie.
Harry Piekema vertegenwoordigt de menselijke vorm van de
Albert Heijn, analisten denken zelfs dat de grote groei van de laatste jaren te
danken is aan deze persoonlijkheid. Dit is natuurlijk discutabel, maar zijn
verschijning maakt de organisatie wel een stuk sympathieker. Albert Heijn heeft
door het sterke karakter van de (naamloze) supermarktmanager een krachtige
binding met zijn klanten en zelfs met zijn niet klanten. Het is de makers van
de reclames gelukt om de AH reclame als een kort grappig filmpje tussen de programma’s
door te laten komen, waarbij we onbewust niet eens door hebben dat het een
reclame is. Zodra de eerste seconden van de reclame starten wordt er direct
iets geactiveerd wat ons triggert om verder te kijken, we weten immers van
eerdere reclames (de kracht van herhaling!) dat er iets leuks staat te
gebeuren.
De keerzijde
Het klinkt natuurlijk als een sprookje, een acteur inhuren
die jarenlang reclames voor je maakt en zo je bedrijf langzaam tot een succes
laat uitgroeien (al was AH dat natuurlijk al wel). Ook hierbij is er een keerzijde.
Harry Piekema -de acteur- mag contractueel niets anders in de media doen, geen interviews
geen andere klussen, helemaal niks. AH wil de kijker de indruk geven dat Harry
ook echt een supermarktmanager is en dat het bij alle AH winkels zo gaat.
Daarnaast legt AH de lat ook erg hoog, door dit beeld te creëren is het wel
noodzaak dit te kunnen naleven. Tot op heden kijken we maar gewoon met plezier
naar die vrolijke supermarktmanager.
Door Ben Kruijs
Aantal woorden: 428
Bronnen
Jason. (2013). Harry Piekema, de acteur en het gezicht van Albert Heijn.
Geraadpleegd op
http://plazilla.com/page/4295047822/harry-piekema-de-acteur-en-het-gezicht-van-de-albert-heijn-reclame-s
Joep Meijsen. (2010). Einde van de Piekema mythe. Geraadpleegd op
http://plazilla.com/page/4295047822/harry-piekema-de-acteur-en-het-gezicht-van-de-albert-heijn-reclame-s
Geen opmerkingen:
Een reactie posten