We luisteren het
allemaal en iedereen heeft er zijn eigen voorkeur in, dan gaat het uiteraard
over muziek. Muziek wordt gebruikt om je te plaatsen in bepaalde groepen (denk
hierbij aan de punkbeweging of hiphopbeweging). Maar muziek heeft ook een grote
invloed in het overbrengen van een boodschap, door op een juiste manier hier
mee om te gaan kan je een campagne veel kracht bij zetten of in een verkeerd
geval flink onderuit halen.
Ongelukkige muziekkeuze van de VVD, dat verspreid zich snel via sociale media |
De VVD presteerde het om tijdens een campagnebijeenkomst het
nummer `viva la vida` van Coldplay te draaien, een prachtig nummer om naar te
luisteren, al is de tekst nogal misplaatst voor een politiek leider. Dat blijkt onder andere uit de
volgende zinnen: “Now the old king is dead, long live the king” en “Never an
honest word But that was when I ruled the world”. Met de laatste zin wil
Rutte dus beweren dat hij nooit eerlijk is geweest in zijn periode als leider? Een
leuke melodie is dus niet het belangrijkste meer, we mogen verwachten dat in
een tijd dat het grote gros van de Nederlanders de Engelse taal beheerst de
inhoud en tekst van het nummer zeker niet minder belangrijk is.
Een interessant voorbeeld uit het buitenland komt uit de verkiezingscampagne van Ronald Reagan in 1984, Reagen besloot zijn campagne kracht bij te zetten door het nummer “Born in the USA” van Bruce (The Boss) Springsteen te gebruiken. Helaas voor Reagan verzocht Springsteen hem dit nummer niet te gebruiken voor zijn campagne. Hoewel het nummer wat patriottisch over komt is dit totaal geen lofzang voor Amerika, het nummer heeft juist een cynische lading! In Amerika is het gebruik van muziek nog vele malen belangrijker dan in Nederland en omdat politieke standpunten bij publieke figuren als zangers ook meespelen komt het vaak voor dat het gebruik van een nummer wordt verboden. Artiesten als Sting en Tom Petty hebben George Bush Jr. verboden om hun muziek te gebruiken, uiteraard niet omdat ze geen bekendheid willen met de muziek maar omdat ze geen onderdeel uit willen maken van de politieke boodschap die het met zich mee draagt.
Politici maar ook bedrijven dienen zeker goed te kijken naar de aard van de muziek die ze willen gebruiken in een campagne, de werkelijke boodschap die een nummer overbrengt kan ver afwijken van het geen dat wij er zelf achter zoeken en negative campaigning kan natuurlijk niemand gebruiken.
Aantal woorden: 402
Door Ben Kruijs
Bronnen
Eric van Bruggen. (2012). Zit er weer muziek in de politiek.
Geraadpleegd op
http://www.welingelichtekringen.nl/mootz/39728/zit-er-weer-muziek-in-de-politiek.html
http://www.welingelichtekringen.nl/mootz/39728/zit-er-weer-muziek-in-de-politiek.html
Emiel Kolenbrander. (2012). Waarom Mitt Romney de meeste kans maakt. Geraadpleegd op
http://www.8weekly.nl/artikel/10317/waarom-mitt-romney-de-meeste-kans-maakt.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten